God jul!

Tenk å få feire jul hjemme, uten sykdomsfølelse og smerter. For ett år siden var det nærmest en selvfølge, nå er det et privilegie. Jeg håper alle dere jeg er glade i, alle som har fulgt meg, støttet meg og heiet på oss dette året har en riktig fin jul.

12434144_10156376909600343_248794612_n

For oss er det den første jula vi feirer bare oss fire, og en ny tradisjon vi testet ut med stort hell, var å dra ut i uværet til Uværshula på Hadseløya, og spise julegrøten der med en vennefamilie. Det var stor suksess, og det var virkelig høytidsstemt å sitte og høre på bølgene som slo innover steinene og synge julesanger i skinnet av stearinlysene. Det er nesten så jeg ikke klarer å skrive det, så klisjefylt var det.

12404153_10156376910500343_224546765_n

Ellers er det tradisjonell julefeiring, med pinnekjøtt (ikke noe over, ikke noe ved siden av), riskrem, juletregang og pakker.

Jeg føler meg virkelig, virkelig heldig. I går så vi Love Actually, drakk vin og hadde det fint, men jeg hadde helt glemt at moren til Sam dør tidlig i filmen. Dermed ble det tårer, snørr og pause. Det ble for tett og for nært.

Det er mange som fortjener en ekstra tanke på julaften og ellers i året, men i år må jeg innrømme at jeg tenker ekstra på dem som ikke er friske eller må tilbringe julaften på sykehus. Det kunne like godt vært meg. Jeg har selv feiret jul på det gamle Rikshospitalet, i 1999, da moren min nettopp var beinmargstransplantert på grunn av leukemi. Vi prøvde så hardt å holde på alle tradisjoner, så alt skulle føles normalt og fint. Det har blant annet resultert i at vi har dobbelt opp med juletrepynt og at treet hjemmet hos Mamma og Pappa i dag er blant de mest overpyntede i landet fordi vi ungene alltid har insistert på å bruke absolutt all pynten senere.

Samme hvor hardt vi prøvde alle sammen, ble det den tristeste julen jeg har opplevd. Men året etter feiret vi jul hjemme, sammen med Mamma. Mye kan skje på ett år.

Jeg ønsker alle en riktig god julekveld og en fin romjul! Og til dere som feirer jul på sykehus eller sliter med å holde det gående gjennom hele julekvelden: Jeg tenker på dere og ønsker god bedring!

Leave a Reply

