Alt annet enn taus

VG, God Morgen, Norge og Dagsrevyen. Det er noen av stedene jeg kommer til å dukke opp i morgen, i anledning verdens kreftdag. Selvsagt med forbehold om at en askesky skulle dukke opp over Europa eller Syria-krigen får en løsning.

12650320_10156514253970343_81658351_n

PÅ VEI: Mellomlanding og snøvær i Bodø.

Temaet for verdens kreftdag i år er “tarmkreft – den tause folkesykdommen”. Kombinasjonen tabu og en forholdsvis ung kvinne skaffer tydeligvis oppmerksomhet og det er jeg veldig glad for. Jeg har tidligere blogget for Kreftforeningen om hvordan jeg har opplevd at tarmkreft er en tabusykdom. I tarmkreftsammenheng er jeg oppsiktsvekkende ung, men ellers i samfunnet registrerer jeg at ikke lenger er blant de yngste. Det fikk jeg en påminner om i går, da jeg hadde bursdag. Det er merkelig å tenke på at jeg feiret den forrige bursdagen min uten å ane at jeg var alvorlig syk. Tvert imot følte jeg meg i strålende form og var ute og akte med ungene dagen før. I år følte jeg en enorm takknemlighet over å få lov til å bli eldre. Det har aldri føltes bedre enn akkurat nå.

12648191_10156514255010343_1541019549_n

HURRA FOR DEG: Slik går det når mindreårige får stå for kakepyntingen. 

I morgen starter dagen med sminke og forberedelser til “God morgen, Norge” klokken 07.15. Etter planen skal jeg og leder i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel på ca. 07.40. Deretter er det frokostmøte hos Kreftforeningen, hvor også helseminister Bent Høie kommer til å være. Jeg er veldig glad for at han har prioritert å komme og spesielt for at han er interessert i pasientperspektivet.

12674615_10156514253360343_1362260009_n

INTERVJU MED VG: Flyet fra Bodø var en time forsinket, men jeg rakk akkurat intervju med VG sammen med Anne Lise Ryel tidligere i dag.

Om kvelden skal jeg etter planen være gjest i Dagsrevyen. Det er virkelig med skrekkblandet fryd jeg stiller opp der, men dette er et tema jeg selv har frontet og er opptatt av. Dessuten er en av de få fine tingene med å ha hatt kreft, at alt annet blir litt mindre skummelt. Jeg merker at det var rart å skrive “ha hatt kreft”, for jeg tør nesten ikke helt å tro det, men det er noe jeg fort kan venne meg til.

Etter mange år i media selv, vet jeg at ikke alt går etter planen. Men, hvis alt går etter planen, dukker jeg altså opp både på papir, nett og TV. Eller som vi ville sagt i Bergen: Med mindre Bryggen brenner.

 

 

11 thoughts on “Alt annet enn taus

  1. Hei
    Så bra du fronter å informer om noe som er så viktig, tusen takk!
    Har tenkt mange ganger at tarm kreft burde kommer opp og frem i lyset iom det er så høy andel som får dette pr år.
    Jeg fikk påvist tarmkreft i relativ ung alder(40) i 2009, jeg kommer fra familie med mange kreft tilfeller og har fått påvist genfeil med høy risiko for tarm, livmor, nyre og urinveier. Min svulst lå på klaff mellom tynn og tykktarm og jeg hadde ingen symptomer på at noe var galt, ingen ting. Iom jeg har genfeil har jeg siden 20 årene tatt koloskopi vært 2. år og en dag var den der…
    Min svulst lå på klaff mellom tynn og tykktarm og var heldigvis liten og jeg trengte kun operasjon, slapp unna både stråling og cellegift.
    Jeg hadde ingen symptomer på kreft i det hele tatt, ingen ting og jeg tror at den lå så langt opp kunne det med blod i avføring kanskje ikke vært på greit og oppdage heller..

    Har hatt god oppfølging i ettertid og er pr i dag frisk :o). Fortsetter med koloskopi 1. gang pr år + sjekk av nyrer og eggstokker , livmor opererte jeg da jeg hadde fått de barna jeg ønsket for å eliminere flere områder det kunne utvikle seg svulster.

    Ønsker deg lykke til videre.
    Tommel opp :o)
    Klem Gry

    Liked by 1 person

    • Takk for ordene dine!

      Så godt å høre at du ble kvitt kreften bare ved hjelp av operasjon og at du blir fulgt nøye opp videre. Takk for at du delte historien din med meg og lykke til videre!

      Beste hilsen Heidi

      Like

  2. Hei!
    Det er så fint at du setter ord på dette med tarmkreft og tabu. Det står det stor respekt av. Du kjenner ikkje meg men eg kjenner mor di godt gjennom felles arbeid for kreftpasienter i Helse Førde da eg jobber der som forløpskoordinator. Og du har god grunn til å vere stolt av mammaen din, ei kjempeflott dame på alle vis.
    Ønsker deg alt godt videre framover. Å få kreft i ung alder er ofte ein ensom kamp, sjølv fekk eg brystkreft når eg var 32 år og småbarnsmor. No idag er eg 41, og som du også skriv så er kvar bursdag ein fest.
    Lykke til videre😊

    Liked by 1 person

    • Hei,
      Tusen takk for ordene dine, det betyr mye for meg! Jeg er veldig stolt av mammaen min, så kjekt at du kjenner henne. Så godt å høre at du ble frisk av kreften! Alt godt til deg også!

      Beste hilsen Heidi

      Like

  3. Hei! Så akkurat reportasjen du var med i, og vil gi deg en STOR TAKK for at du er så åpen og snakker om akkurat denne krefttypen. Jeg leste også historien din i VG i dag, og det var som å lese om meg selv. Jeg fikk selv påvist tarmkreft for 2 uker siden. Jeg var bare slapp og hadde ingen synlige symptomer. Ryggproblemer sendte meg til legen og ballen begynte å rulle da jeg hadde veldig lave blodverdier. Jeg blir 36 år om 2 uker, er gift og har 2 jenter. Nå skal jeg også starte med cellegift og er klar for å ta denne kampen og komme meg ut av den, like bra som deg:).

    Liked by 1 person

    • Hei Lise,
      Så trist at du også har fått kreft, du er tydeligvis i veldig lik situasjon som det jeg var. Det er tøff behandling du skal gjennom, men det blir helt sikkert mange gode dager også! Ta vare på deg selv og kos deg med familien så mye du orker. Lykke, lykke til og tusen takk for ordene dine!

      Beste hilsen Heidi

      Like

  4. Så fantastisk at du har fått resultat: Kreftfri :-D. Det er godt å høyre. Har sjølv to små barn og kan ikkje forstå kor tøft det må ha vore – alt du og familien har vore gjennom… Kjempe flott at du fortel om denne kreftforma.
    Parafoksalt nok skal vi i gravferd i morgon, ein ung mann (29 år), har ikkje vore like heldig med denne skumle kreftforma. Det kjennest berre trist og uendeleg meiningslaust ut!!
    Så kan di openheit redde ein, som blir oppdaga i tide, er det fantastisk flott.
    Eg ønskjer deg masse lykke til!

    Liked by 1 person

Leave a Reply

