Ferie og et farvel

Den ferien jeg hadde gledet meg til i godt over ett år, ble annerledes enn jeg hadde trodd. Når noen spør meg om hvordan vi har hatt det på interrail blir jeg litt usikker på hva jeg skal svare. Ferien rommet nemlig det aller, aller beste i livet og det aller, aller verste.

13814392_10157205555735343_927485027_n

PÅ VEI: På toget fra Narvik gjennom Nord-Sverige på vei til Oslo for å treffe venninnen min for aller siste gang.

Da jeg ble syk for snart halvannet år siden, fryktet jeg at det kunne ende med døden. Da tenkte jeg selvsagt på meg selv, for jeg var jo livstruende syk. At jeg skulle ende opp med å miste noen på min egen alder for første gang, hadde jeg ikke sett for meg. Men det var det som skjedde. Da jeg skulle ut på eventyr i det jeg kaller den første sommeren i resten av livet mitt, ringte venninnen min og sa at det ville bli hennes siste.

Hun jeg traff i studentavisa Studvest for snart tolv år siden. Som jeg har jobbet i Bergens Tidende sammen med. Som jeg har plantet plommetrær og drukket cider med i Hardanger. Som jeg har syklet milevis langs dikene rundt Amsterdam sammen med, da hun bodde der. Som ga meg den søteste, vesle babykjolen da jeg fikk mitt første barn. Som har tipset meg om den beste kinesiske restauranten i London. Og som absurd nok fikk kreft akkurat samme måned som meg.

Vi fikk begge vite at vi hadde gode sjanser i utgangspunktet og vi hadde alt planlagt hva vi skulle gjøre da vi begge endelig var friske. Det er fortsatt ganske ufattelig for meg at det ikke gikk sånn. Ferien vår begynte med at vi la om reiseruta og dro til Oslo, så jeg fikk besøke Maren en siste gang. Jeg er fortsatt takknemlig for at hun ønsket og orket å treffe meg.

Det føles feil å skrive om detaljer fra ferien etter å ha fortalt om dette, men jeg lover at vi hadde det veldig fint selv om noen dager ble annerledes. Alt ble mye mer intenst på et vis og jeg er sikker på at Maren hadde blitt skuffet om vi ikke hadde hatt det fint på grunn av henne.

13823334_10157205559690343_1775641182_n

FIRERBANDEN: Jeg har satt så stor pris på alt jeg har fått lov å oppleve sammen med denne gjengen i sommer, etter nok en gang å ha blitt minnet på at det ikke er noen selvfølge. Her er vi på vei fra Vernazza til Corniglia i Cinque Terre, Italia.

I tillegg til å være en god venninne, var Maren en særdeles dyktig journalist. Selv har jeg jobbet sammen med henne i Studvest og Bergens Tidende og jeg fikk være med å skrive et minneord om Maren som sto på trykk i Bergens Tidende.

13817261_10157205564065343_1412239457_n

Redaksjonen i Morgenbladet, hvor hun jobbet, har skrevet et av de fineste minneordene jeg noen gang har lest:

Til minne om Maren Næss Olsen

Der finner du også linker til mange av sakene hun skrev, som jeg virkelig anbefaler. Journalistikken hennes vil leve videre og for oss som var så heldige å være en del av livet til Maren vil hun aldri bli borte.

2 thoughts on “Ferie og et farvel

  1. Min dypeste medfølelse ❤️ så utrolig trist å miste. Leste minneord i BT for litt siden. Nydelig. Og det i morgenbladet nå. Uendelig vakkert.
    Du Heidi , jeg er glad du reiste på ferie . Som du skrev din venninne ville ha kost seg over dine gode opplevelser. Og denne turen var viktig. Viktig for deg og din familie. Jeg vet den doble følelsen så intens den kan være.
    Kjære deg så godt dere også har hatt gode dager. Vi gikk forresten mellom de fem byene i Chinque T for noen år siden . Vakkert.
    Varm klem fra Lisa

    Like

    • Tusen takk, kjære Lisa, du har helt rett i det du skriver om den dobbeltheten. Cinque Terre var nydelig og det var luksus å slippe å tenke på ull og regntøy i tre uker. 🙂 Fortsatt riktig god sommer! Stor klem fra Heidi

      Like

Leave a comment